De Bergepanzer 38 met een zwaar kanon om geallieerde tanks uit te schakelen.
De Bergepanzer 38 met een zwaar kanon om geallieerde tanks uit te schakelen. Foto: Christof Balazs.

Rupsen bij Militracks

Regio

Op zaterdag 20 en zondag 21 mei vindt de 12e editie van Militracks plaats. Oorlogsmuseum Overloon heeft méér voertuigen kunnen strikken dan ooit tevoren. En rupsvoertuigen vormen een groot deel daarvan.

Het gaat om rupsvoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog, en dan speciaal Duitse. Die zijn superzeldzaam. Toch heeft het museum ruim vijftig van zulke voertuigen weten vast te leggen voor het jaarlijkse evenement. En daarnaast nog tientallen wielvoertuigen. Militracks richt zich op de techniek van die historische voertuigen. Omdat er aan het einde van de oorlog niet zoveel Duitse voertuigen over waren, is het elk jaar best een uitdaging om een mooi programma in elkaar te zetten. Toch lijkt het museum daar nu opnieuw in geslaagd te zijn.

Het museum licht alvast twee tipjes van de sluier op. Zo zullen er heel veel Kettenkrads zijn. Eigenlijk een motorfiets, maar dan met rupsbanden achter in plaats van een gewoon achterwiel. Het voertuig kan goed uit de voeten op ruw terrein. Het werd tijdens de oorlog dan ook aan alle fronten ingezet. Het bleef overeind in de woestijn van Noord-Afrika, maar ook in de sneeuw van het Oostfront. Die Kettenkrads zullen bij Militracks de hele dag rondrijden. Maar het mooiste moment zal wel zijn als ze allemaal tegelijk in parade enkele rondes afleggen. De kans zit erin dat een nieuw wereldrecord wordt gevestigd, omdat er nog nooit zoveel van die Kettenkrads bij elkaar te zien waren. Na de oorlog, althans.

Het andere tipje van de sluier betreft een volstrekt uniek voertuig, namelijk een Bergepanzer 38. Het Duitse leger bezette in 1938 Tsjecho-Slowakije. Daarbij vielen ook de automobielfabrieken daar in Duitse handen. In één daarvan lieten de Duitsers een rupsvoertuig bouwen met een zwaar kanon om geallieerde tanks uit te schakelen. Dat waren de Hetzers, tegenwoordig ook vrij zeldzaam. Maar daarnaast kwamen er ook sleepvoertuigen om zulke Hetzers van het slagveld te halen, als ze kapot waren. In de laatste oorlogsjaren werden er in totaal 170 van die sleepvoertuigen gebouwd. Daarvan is er nu nog maar eentje over. De restauratie daarvan is vorig jaar afgerond. Militracks is het eerste grote evenement waar het voertuig zijn opwachting gaat maken. Een historische wereldprimeur dus.

De kaartjes voor Militracks zijn online te koop via de website www.militracks.nl.

Uit de krant