Afbeelding

Column Marit: Glasnost

Column

Spannend. Nog maar een paar dagen en dan weten we of er glasvezel in de gemeente komt! Alhoewel, is het écht zo spannend? Of komt het er hoe dan ook toch wel? Waarom anders wordt er vanuit de gemeente zoveel geld in gestopt en is de inschrijftermijn zomaar verlengd? Om te beginnen: ik denk dat weinig mensen iets tegen glasvezel hebben. Net zoals er waarschijnlijk niemand iets op tegen heeft als de NS een hogesnelheidslijn zou aanleggen waarmee je binnen een half uur tijd door heel Nederland kan reizen. Ik herhaal: kan, want of de NS dan ook daadwerkelijk op tijd rijdt, dat is dan nog de vraag. Maar wat ik heel raar vind aan het hele glasweb-verhaal, is de manier waarop dit is verlopen. Burgerinitiatieven zijn te prijzen, dat sowieso. Maar een burgerinitiatief betekent toch niet automatisch een bodemloze put aan geld om iets te bereiken? Toen in januari bleek dat er niet genoeg animo vanuit Venray was, werd de inschrijftermijn gewoon verlengd. Maar, dan moesten er wel een paar extra eurootjes, 80.000, komen om een succesvolle wervingscampagne te maken. Maar waar zijn al die euro's in die campagne gebleven? In ieder geval niet in het design. Eerlijk, dit zag er toch niet echt uit als een professionele mediacampagne? En dat terwijl er genoeg Venrayse bedrijven zijn die dit wel wat beter hadden kunnen doen! Ik bedoel: er is zelfs een Venrays bedrijf dat de website van Sensation mag maken. Zij hadden vast wat creatievers bedacht dan een donkergroen gemeentekaartje waar zwarte letters bijna niet op te lezen zijn. Misschien ligt het aan mij, maar ik krijg het gevoel dat het niet zoveel uitmaakt of het limiet nou daadwerkelijk op elke plek wordt behaald. En dat er hoe dan ook glasvezel gaat komen. Misschien niet overal, maar wel op een aantal plekken. Maar had dit dan niet veel beter in het begin kunnen worden besloten? Had én behoorlijk wat geld gescheeld én heel wat groene vingers. Niet van de tuin, maar van die inkt van al die flyers en foldertjes€¦

Uit de krant