Vanaf links: Levi Claessens, Teus Claessens en Maud Tielen.
Vanaf links: Levi Claessens, Teus Claessens en Maud Tielen. Foto: Persfoto

Rode neus voor kunst

Algemeen Ysselsteyn

In Ysselsteyn is deze week een bijzondere sponsoractie van start gegaan. Speciaal voor de stichting CliniClowns organiseert basisschool St. Oda de verkoop van unieke kinderkunst, geheel online en de volledige opbrengst gaat naar het goede doel.

In samenwerking met haar oudervereniging kiest basisschool St. Oda uit Ysselsteyn iedere vijf jaar een goed doel. Jaarlijks worden er voor het gekozen goede doel verschillende activiteiten georganiseerd, denk aan een sponsorloop of een kerstmarkt. Dit jaar is de samenwerking met Stichting CliniClowns gestart en heeft iedereen vol trots een rode neus opgezet. In de afgelopen weken hebben alle kinderen van groep 1 t/m groep 8 kennis kunnen maken met de CliniClowns. De school werd bezocht door een bijzonder enthousiaste dame, Marian Claassen uit Horst, werkzaam als vrijwilligster bij Stichting CliniClowns als ambassadeur/voorlichter.
De inmiddels gepensioneerde Marian, die kan terugkijken op een geslaagde culturele carrière, wist met haar educatieve talenten de kinderen van jong tot oud te boeien met haar (achtergrond)verhalen over de CliniClowns. Gewapend met een glimlach en onthullende informatie rondom de magische wereld van deze bijzondere clowns wist zij de kinderen op geheel eigen wijze te enthousiasmeren en natuurlijk mocht op het einde van haar presentaties ook de rode neus niet ontbreken.

In navolging van de presentaties is de hele school als allereerste project voor de aankomende vijf jaar aan de slag gegaan met een Tekenfund-actie. Ieder kind heeft een mooie tekening gemaakt, waarmee wenskaarten, koffiemokken en andere leuke spulletjes bedrukt kunnen worden. Juffrouw Ellen Steeghs is aangenaam verrast, “fantastisch om het enthousiasme bij de kinderen te zien, ze zijn er echt heel erg oprecht goed mee bezig geweest. Art4CliniClowns, het klinkt ook zo magisch”. De gecreëerde kunstwerkjes kan ieder kind via een eigen webshop verkopen aan familie of vrienden. De opbrengst gaat volledig naar CliniClowns.

De kinderen hoeven bij deze actie niet langs de deur, omdat de verkoop helemaal online verloopt. “Ieder kind een eigen webshop, hoe uniek is dat!”, aldus Yvonne Zegers van basisschool St. Oda, hoewel ze het nog wel spannend vindt hoe hoog de respons gaat worden. “Acties in Ysselsteyn lopen altijd buitengewoon goed, dat komt door het hoge ‘ons-kent-ons’-gehalte. Een online actie is dus wel spannend, maar ik denk dat kinderen toch wel even hun eigen verkoopflyer gaan laten kijken aan de buren of opa en oma. Dat scheelt vast enorm.” Spannend, maar wel zo eenvoudig en veilig: via een e-mail nodigt iedere leerling (samen met ouders) zelf buren, familie en vrienden uit om de eigen webshop te bezoeken. Bestellen is te allen tijde vrijblijvend. Zeker met de wetenschap dat ieder kind sowieso een glossy wenskaart van zijn of haar eigen tekening krijgt, ongeacht de verkopen. Artikelen met unieke kinderkunst bestellen kan tot 5 april 2023. De opbrengst van de actie wordt op maandag 17 april officieel bekendgemaakt.

CliniClowns doen er alles aan om te zorgen dat zieke kinderen, kinderen met een beperking en mensen met dementie weer even zichzelf kunnen zijn. Dat doen ze door te spelen in het ziekenhuis, in instellingen, in het speciaal onderwijs of in een revalidatiekliniek. Een zorgeloos moment met CliniClowns maakt dat ziekte of beperking even vergeten wordt en dat iemand zich gezien en begrepen voelt. Dat maakt écht een wereld van verschil; het haalt de positieve kracht in mensen naar boven, met een blijvend effect.

Uit de krant