Afbeelding
Foto: Shelly Boom

Nieuw ontwerp voor treinstation

Algemeen

Het nieuwe ontwerp van het treinstation en omgeving in Oostrum is komende zomer klaar. Eind 2020 moeten bestek en tekeningen er liggen. Vervolgens kunnen de bouwplannen concreet worden gemaakt.

Deze tijdlijn schetste Lieneke van Campen dinsdagavond in het gemeentehuis tijdens het tweede Sprekersplein. Van Campen is zakelijk directeur van Karres en Brands, het Hilversumse landschapsarchitectuur en stedenbouwbureau dat de plannen vorm gaat geven. Van een definitief ontwerp is nog geen sprake. De belangrijkste speerpunten van het plan zijn wel duidelijk.

Wie over enkele jaren bij het station in Oostrum arriveert, ziet voor zich een uitgestrekt stationsplein met vanaf links gezien een grote fietsenstalling, een bussluis die up-to-date is en een stationsgebouw (het huidige blijft staan) dat een moderne uitbouw heeft 'met een uitnodigend gebaar richting Venray', zoals Van Canpen het uitlegde. Rechts langs het stationsgebouw staat een zogenaamde mobility hub en helemaal rechts is de parkeerplaats voor auto's. Het aantal parkeerplaatsen blijft hetzelfde als nu en de stationsomgeving krijgt een groenere uitstraling met onder meer veel bomen op de parkeerplaats. Daarbij wordt de weg die voor het station loopt (Stationsweg die overgaat in de Oirloseweg) verkeersluw gemaakt. Wat is een mobility hub? Daar is het mogelijk fietsaccu's op te laden, verhuur van (elektrische) fietsen en voor de toerist kunnen daar extra faciliteiten worden geschapen.

Wat betreft de fietstunnel die bij de N270 (Deurneseweg) onder het spoor zou komen? Dat project kan niet doorgaan vanwege de te hoge kosten. "Dat is niet betalen", zegt Maikel van der Meer, projectleider namens de gemeente Venray. "De technische eisen van bijvoorbeeld ProRail zijn heel hoog en dus kostbaar." Daarom komt er een fietsbrug over het spoor te liggen, met een lange uitloop richting de evenementenhal, waar de fietsers via een 180 graden bocht bij het station kunnen uitkomen. Bij het project zijn niet alleen de dorpsraden van Oostrum, Oirlo en Castenray betrokken, ook partijen als NS Vastgoed, ProRail, Arriva en de gemeente Venray mengen zich in de plannenmakerij. In een motie in november 2015 droeg de gemeenteraad het college op onderzoek te doen naar een 'nieuwe stationsomgeving die past bij de ambities van Venray'.

Wat de plannen gaan kosten, is nog onbekend. De provincie Limburg draagt in elk geval 225.000 euro aan subsidie bij.

Uit de krant