Peel en Maas Venray - ProRail legt treinverkeer op woensdag- en donderdagavond plat
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227470&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=peelenmaasvenray.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=580,581,582,586" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo peelenmaasvenray.nl
Een spoorwegovergang bij Grubbenvorst. Foto: ProRail.
Een spoorwegovergang bij Grubbenvorst. Foto: ProRail.

ProRail legt treinverkeer op woensdag- en donderdagavond plat

Treinreizigers moeten er rekening mee houden dat er tot en met september op woensdag- en donderdagavond geen treinen rijden op het noordelijke gedeelte van de Maaslijn. Op het traject Nijmegen-Venlo is ProRail namelijk gestart met de vernieuwing van de treinbeveiliging.

Alle apparatuur, kabels en leidingen waarmee seinen, wissels en overwegen mee worden bediend wordt vervangen. Treinbeveiliging is volgens ProRail één van de belangrijkste onderdelen van het spoor en zorgt ervoor dat treinen veilig van A naar B kunnen rijden. Het systeem detecteert treinen en zorgt dat seinen, wissels en overwegen in de juiste stand staan wanneer een trein passeert.

Op de noordelijke Maaslijn is ervoor gekozen standaard het treinverkeer stil te leggen in de nachten van woensdag op donderdag en in de nachten van donderdag op vrijdag na 21.00 uur. In die periodes zet Arriva op de noordelijke Maaslijn treinvervangend vervoer in.

Het huidige systeem wordt al tientallen jaren toegepast en op een aantal plekken naderen kabels en seinen het einde van hun levensduur. Om onnodige storingen te voorkomen is het daarom tijd om het systeem te vernieuwen. Het nieuwe systeem werkt niet meer via koperen leidingen, maar via glasvezel. Dit heeft als voordeel dat de aansturing plaatsvindt via een centrale computer, waardoor bij een storing sneller kan worden gehandeld.

In 2017 is ProRail gestart met de uitvoering van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT). Op een aantal trajecten, waaronder dus de noordelijke Maaslijn, worden alle kabels en leidingen én apparatuur langs de baan vernieuwd. Een complex en ingrijpend project. Pas als de nieuwe treinbeveiliging helemaal is aangelegd en uitgebreid getest, gaat de knop om en neemt de nieuwe treinbeveiliging het over van het huidige systeem. 

Om veilig te kunnen werken zijn er overal langs het spoor houten hekken geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de spoorwerkers niet per ongeluk op het spoor terecht kunnen komen terwijl ze aan het werk zijn. Maar een deel van het werk kan alleen maar worden uitgevoerd wanneer er geen treinen rijden.

12 reacties

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227470&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=peelenmaasvenray.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=580,581,582,586" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227441&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=peelenmaasvenray.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=580,581,582,586" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227470&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=peelenmaasvenray.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=580,581,582,586" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227500&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=peelenmaasvenray.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=580,581,582,586" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>