Rijk betaalt mee aan elektrificatie Maaslijn

Venray

Staatssecretaris Wilma Mansveld trekt 30,25 miljoen euro uit voor de elektrificatie van de Maaslijn, de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft dit in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Ook neemt het Rijk de extra kosten van 31,2 miljoen euro voor beheer en onderhoud van het gehele spoor voor zijn rekening. Gedeputeerde Patrick van der Broeck is blij met de toezegging. 'Zonder dit geld konden de plannen van de Maaslijn tot 2031 in de ijskast. De provincie Limburg steekt zelf 35,75 miljoen euro  in de bovenleiding. De totale kosten voor de elektrificatie zijn ongeveer  99 miljoen euro. Een deel van het bedrag moet ook worden betaald door de andere regio's. Het is nog niet duidelijk hoeveel geld de andere organisatie precies betalen. Deze elektrificatie maakt onderdeel uit van een totale investering van ongeveer  175 miljoen euro in de Maaslijn. Gedeputeerde Van der Broeck vervolgt: 'Met een elektrische Maaslijn kunnen we de reiziger meer en snellere verbindingen bieden. Naast een bovenleiding investeren we ook in infrastructurele verbeteringen bij Roermond, Cuijk en Grubbenvorst , bij station Greenport Venlo. Dat doen we samen met het Rijk, de provincies Noord-Brabant en Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. Ook gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant is te spreken over de bijdrage van het Rijk: "Een betere en snellere verbinding op de Maaslijn is ook voor Brabantse reizigers van groot belang. Zeker het Brabantse deel van de Maaslijn is drukbezet en een verbetering van de verbinding biedt volgens ons volop mogelijkheden voor verdere groei in de toekomst. Dat is ook de reden dat wij als provincies stevig hebben gelobbyd voor elektrificatie van deze succesvolle verbinding. Ik ga voorstellen om het Brabantse deel van  17,2 miljoen euro ook beschikbaar te stellen." Gedeputeerde Van der Broeck verwacht dat met behulp van de elektrificatie ook een sneltrein kan rijden. Deze sneltrein stopt op minder stations en levert een reistijdwinst van een half uur op. De bovenleiding moet in 2020 gereed zijn.  

Uit de krant