Logo peelenmaasvenray.nl
<p>Midsummerpop 1972, editie met hoogte- en dieptepunten.</p>

Midsummerpop 1972, editie met hoogte- en dieptepunten.

(Foto: persfoto)

Woodstock van het zuiden

Vijftig jaar geleden startte in Meerlo het Midsummer Popfestival. Het openlucht festival van drie dagen en nachten aan een stuk was een begrip. Meerlo stond stevig op de kaart op het gebied van popmuziek in Nederland. Het affiche sprak én spreekt nog steeds tot de verbeelding. Genesis, Colin Blunstone, Nico van The Velvet Underground, Focus en Argent zijn klinkende namen die in Meerlo het podium betraden. ‘Midsummer Pop: het Woodstock van het zuiden’, schreef Muziekkrant OOR ooit over het muziekfestival.

Meerlo kende naast de Stichting Jongeren Beweging Meerlo (JBM) ook barretjes in kippenhokken, ook wel keten genoemd. Elke keet had zo zijn eigen publiek en muziekkeuzes. Door de samenwerking van de keten en het JBM-bestuur ontstond het eerste openlucht festival in Meerlo: Peschland Pop met vier Nederlandse groepen en een handvol publiek.

Na het succes van Peschlandpop en het gebrek aan een grote ruimte in de soos voor popconcerten groeide het idee om het popfestival te prolongeren. Op een veldje van camping ’t Karrewiel vond het festival in het weekend van 10 en 11 juli 1971 een plek en een nieuwe naam: Midsummer Popfestival. De Meerlonaren moesten nog wel even wennen aan de idee van een popfestival.

De VPRO zond destijds beelden uit van het festival in het Kralingse bos met blowende jongelui en topless meiden. Om de inwoners te winnen besloot Merlin 25 procent van de eventuele winst beschikbaar te stellen aan de Oostrumse missiezuster Truus Lemmens die in Karachi (Pakistan, red.) een project had voor gehandicapte kinderen.

De hoogtepunten waren de concerten van Bobby’s Children, Brainbox en de Neerkantse CCC inc. Muziekkrant OOR was lovend over de organisatie en de sfeer van het Meerlose festival en schreef over: “Het Woodstock van het zuiden.”

Midsummer-pop 1972 liet zich kenmerken door hoogte- en dieptepunten waaronder een heel bijzonder optreden van Focus (de groep van Thijs van Leer en Jan Akkerman, red.), het eerste optreden op het vasteland van de Engelse groep Genesis met onder meer Phil Collins, de zenuwachtige en paniek zaaiende presentator Anthony Parker (Avro’s Toppop) en het noodweer waardoor het festival eerder beëindigd moest worden en Ekseption niet meer kon optreden 

Midsummer Pop werd daarna nog twee keer geprolongeerd op een nieuwe locatie: het twee hectare grote ruiterterrein van rijvereniging Rijdt met Beleid. Liefst twintig groepen werden vastgelegd. Gevolg een puik programma met nationale- en internationale bands van vrijdag tot en met zondag inclusief een nachtprogramma met onder meer Nico van de Velvet Underground. Ze begeleidde zichzelf op een harmonium. 

Meerlopop was een lust voor oor en oog, kopte de krant. In plaats van de 10.000 verwachte bezoekers passeerden slechts 5000 mensen de kassa. De entree bedroeg 17,50 gulden. Het festival kostte 186.112 gulden. Het verlies bedroeg 29.000 gulden. De vijfde editie in 1974 was ook het laatste festival in Meerlo. De harde kern had er genoeg van, studeerde of had een baan.

Over het festival is een bescheiden boekje verschenen: Midsummer-pop, het Woodstock van het Zuiden. Te koop bij Maison Lambia te Meerlo voor vijf euro.

Dit is een gratis artikel van de redactie van Peel en Maas TV. Niet al onze artikelen zijn gratis te lezen. Deze zogenaamde premium artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen Venrays nieuws maken. Wilt u al het Venrayse nieuws lezen? Neem dan een abonnement op Peel en Maas. U kunt dan een papierenkrant incl. digitaal abonnement nemen of alleen een digitaal abonnement. Zo kunnen wij ook in de toekomst het Venrayse nieuws op journalistiek verantwoorde wijze voor u publiceren. Wilt u toegang tot de exclusieve content van Peel en Maas? Klik dan hier

Meer berichten