Afbeelding
Foto: R.ten Brucke

Extra financiële bijdrage Maaslijn

Algemeen

Er kan voortvarend aan de slag worden gegaan met het elektrificeren en deels verdubbelen van de Maaslijn. Door een extra financiële bijdrage van zowel het Rijk als de provincie Limburg kan de spoorlijn tussen Roermond-Venlo-Nijmegen, die duurder wordt dan eerder was voorzien, worden gerealiseerd. Het streven is dat het project eind december 2024 gereed is.

Uit de definitieve kostenraming door ProRail blijkt dat het gehele project nu 266 miljoen euro gaat kosten. Zowel de provincie als het Rijk dragen samen de extra kosten en dragen respectievelijk 20 miljoen en 60 miljoen euro bij om de mobiliteit te vergroten én te vergroenen.

Daarnaast wordt een reservering van 42 miljoen euro getroffen om eventuele projectrisico’s op te vangen en daarmee te borgen dat het project geen vertraging oploopt. Hierin participeert het Rijk voor driekwart en neemt de provincie Limburg een kwart voor haar rekening.

De Maaslijn vervoert dagelijks zo’n 20.000 passagiers. De 89 kilometer lange Maaslijn doorkruist drie provincies (Noord-Brabant, Gelderland en Limburg) en tien gemeenten en is een van de langste, drukste en meest intensief bereden enkelsporige spoorlijnen in Nederland. Het aantal reizigers is in de afgelopen jaren enorm gegroeid en neemt naar verwachting de komende jaren verder toe.

Omdat de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen overwegend enkelsporig is, kunnen de treinen elkaar uitsluitend ter hoogte van de stations passeren. Met de elektrificatie van de Maaslijn, snelheidsverhogende maatregelen en het op cruciale plekken aanleggen van extra spoor krijgt de Maaslijn een flinke kwaliteitsimpuls.

Uit de krant