Logo peelenmaasvenray.nl
<p>Het leggen van de antislipmatten.</p>

Het leggen van de antislipmatten.

(Foto: Oorlogsmuseum Overloon)

Operatie Lancaster in Oorlogsmuseum Overloon

Begin mei arriveerde er vanuit het Belgische Glabbeek een bijzonder transport bij Oorlogsmuseum Overloon. In meer dan tweeduizend grote en kleine wrakstukken werd een in 1945 gecrashte Britse Lancaster-bommenwerper binnengebracht. Op zaterdag 26 en zondag 27 juni worden de resten van deze Lancaster NN775 op een nieuwe schans gelegd in de militaire hal van het museum. Hiermee wordt het toestel straks voor een groot publiek zichtbaar.

Het leggen van de wrakstukken wordt een flinke klus. Niet alleen omdat het uit meer dan 2000 stukken bestaat, maar ook omdat het een toestel was van 31 meter breed en 21 meter lang. Welk stukje hoort nu eigenlijk waar en hoe te beginnen? Komend weekend zal een team van Plane Hunters Recovery aanwezig zijn om de vliegtuigpuzzel te gaan leggen. Dit team was ook betrokken bij de opgravingen van het toestel in 2016.

Om deze megaklus goed en vlot te laten verlopen, is in de afgelopen week door medewerkers en vrijwilligers van Oorlogsmuseum Overloon al hard gewerkt. Er is druk geknipt en geniet om met rubberen matten het silhouet van het vliegtuig zichtbaar te maken op de schans. Dit zorgt er straks voor dat de leggers van het vliegtuig precies weten waar welk wrakstuk komt te liggen. Daarnaast zorgt de antislip laag op de matten ervoor dat de wrakstukken op hun plek blijven liggen. Grotere stukken zullen gefixeerd worden.

Het vliegtuigwrak is door de gemeente Glabbeek in permanente bruikleen gegeven aan Oorlogsmuseum Overloon. De resten van het toestel worden geëxposeerd met de neus van het vliegtuig naar beneden. Zo is het silhouet van het toestel goed te herkennen voor het publiek. Onder het schuine dak wordt ruimte geboden aan een tentoonstelling over de Luchtoorlog en aan een speciale film die in het teken zal staan van ‘vrijheid’.

Op 5 maart 1945 stortte de NN775 neer in een moerassige weide in het Belgische Bunsbeek. Het toestel was op de terugweg van Gelsenkirchen, waar het een aanval op een benzeenraffinaderij uitvoerde, toen het getroffen werd door Duits afweergeschut. Het stortte neer en verdween meters diep onder de grond. De zeven inzittenden kwamen hierbij om het leven. Pas in 2016 werd het toestel opgegraven. Bij die opgraving werden ook nog drie lichamen van bemanningsleden geborgen. Zij kregen een laatste rustplaats op de Engelse begraafplaats vlak bij Leuven.

Door het toestel voor een groot publiek zichtbaar te maken, wordt ook het verhaal van de bemanning verder verteld en worden hun namen niet vergeten.

Dit is een gratis artikel van de redactie van Peel en Maas TV. Niet al onze artikelen zijn gratis te lezen. Deze zogenaamde premium artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen Venrays nieuws maken. Wilt u al het Venrayse nieuws lezen? Neem dan een abonnement op Peel en Maas. U kunt dan een papierenkrant incl. digitaal abonnement nemen of alleen een digitaal abonnement. Zo kunnen wij ook in de toekomst het Venrayse nieuws op journalistiek verantwoorde wijze voor u publiceren. Wilt u toegang tot de exclusieve content van Peel en Maas? Klik dan hier

Meer berichten