Na 35 jaar piketdiensten draaien heeft Peter Bandsma eindelijk meer tijd voor zijn familie.
Na 35 jaar piketdiensten draaien heeft Peter Bandsma eindelijk meer tijd voor zijn familie. Foto: Henk Lammen

Hoe is het toch met Peter Bandsma?

Algemeen

Peter Bandsma was vijf jaar brandweercommandant in Venray. De geboren Amsterdammer zocht meer uitdaging en verkaste naar de regio Brabant-Noord. Inmiddels is de 59-jarige Bandsma sectorhoofd risicobeheersing bij veiligheidsregio Brabant-Noord, maar hij heeft Venray nooit verlaten. "Venray heeft geïnvesteerd in cultureel erfgoed en dat greep mij in positieve zin vanaf het eerste moment dat ik hier kwam. Venray heeft een geweldige uitstraling."

Door Willem Menting

Bandsma maakt zich wel zorgen om de mogelijke reactivering van vliegbasis De Peel in Vredepeel. Volgens hem staat het idyllische karakter van Venray op het spel. "De F-35's die ze daar gaan testen, maken ontzettend veel lawaai. Als deze gevechtsvliegtuigen gaan opstijgen en landen, dan verliest Venray gegarandeerd het rustieke karakter. Dat geldt niet alleen voor Merselo en Vredepeel, ook in Venray zit je tijdens de zomer echt niet lekker op een terras met je biertje. Bij veel mensen is volgens mij de ernst van deze plannen nog niet doorgedrongen en dat vind ik wel zorgwekkend. De reactivering van De Peel zou een ramp zijn voor de gemeente Venray."

SCHIPHOL

Dat vliegtuigen voor overlast kunnen zorgen, weet Bandsma uit eigen ervaring. Hij werkte tussen 1983 en 2001 bij luchthaven Schiphol. "Ik heb meegemaakt dat ze de F-16's hebben getest, dat maakte al een hels kabaal. De F-35 maakt nog veel meer herrie." In zijn tijd bij Schiphol beleefde Bandsma ook een van de zwartste dagen uit zijn carrière mee. "Het was zondagavond 4 oktober 1992. Ik weet de datum en het moment nog exact", begint Bandsma. Hij doelt op de Bijlmerramp. Een vrachtvliegtuig van de Israëlische maatschappij El Al komt vlak na het opstijgen ernstig in de problemen en crasht in een flatgebouw in de Bijlmermeer. "We stonden destijds als brandweer paraat in de buurt van de landingsbaan, dat was volgens protocol. Toen we hoorden dat het vliegtuig in de problemen kwam, wisten we niet direct dat het zo ernstig was. We zijn toen meteen ter plaatse gegaan. Doordat we snel konden handelen als brandweer hebben we nog meer ravage aan de gebouwen kunnen voorkomen." Bandsma had natuurlijk nooit verwacht dat hij een dergelijke ramp zou meemaken. Het hoort volgens hem wel bij zijn vak. "We moeten eigenlijk rekening houden met het onmogelijke. Alles kan gebeuren en dan moet je erop in kunnen spelen."

In september 2001 in besloot Bandsma dat hij met zijn gezin de Randstad wilde verlaten. Hij vond een baan als brandweercommandant in Venray, woonde tien maanden op vakantiepark De Witte Vennen in Oostrum en liet daarna zijn gezin overkomen. "We hebben nooit aanpassingsproblemen gehad, zijn direct goed opgevangen door de omgeving. Het voelde veilig en we hebben nooit heimwee gehad naar de Randstad." Bandsma belandde na zijn sollicitatiegesprek met oud-burgemeester Jos Waals op het terras bij café De Zwaan. "Ik zat er samen met mijn vrouw en we waren direct verkocht." Toch kwam Bandsma er na enkele jaren achter dat hij meer uitdaging zocht in zijn werk. Uiteindelijk kon hij aan de bak in Oss, waar hij ging werken voor veiligheidsregio Brabant-Noord. Daar kreeg hij onder meer Den Bosch en Oss onder zijn hoede. "Ik had het uitstekend naar mijn zin in Venray, maar ik was vanuit het verleden grotere incidenten gewend. Ik zocht meer uitdaging. Wat dat betreft heb ik in deze regio genoeg op mijn bordje gekregen. Ik heb geen spijt gehad van mijn overstap." Bandsma had onder meer de leiding over de hulpverlening na het ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss. Vier kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar kwamen daarbij om het leven. "Zo'n ongeval is echt verschrikkelijk, maar in ons vakgebied is het zeker in deze gevallen van belang om professioneel te blijven. Toen het nieuws ons bereikte was het zaak om zo snel mogelijk te achterhalen waar de slachtoffers op school zaten. Je moet je voorstellen, er zijn op zo'n moment duizenden ouders in paniek. Iedereen wil weten waar zijn of haar kind is. Je moet voorkomen dat het een complete chaos wordt. We hebben toen binnen twintig minuten kunnen achterhalen waar de kinderen op school zaten, wat heel veel ouders duidelijkheid gaf." Ook de datum 29 december 2016 zal Bandsma nooit meer vergeten. Rond de klok van 19.30 uur knalde er een afvarend binnenvaartschip op de Maas tegen het stuw- en sluizencomplex in Grave. "Er was die avond zeer dichte mist en het schip was volgeladen met 2000 ton benzeen. Deze stof is zeer schadelijke voor de gezondheid en het milieu en er is toen ook direct flink opgeschaald. Je moet natuurlijk voorkomen dat er slachtoffers vallen of het milieu vervuild wordt. Daar zijn we uiteindelijk in geslaagd. Als dat niet lukt, dan heb je echt een ongekende milieuramp." Sinds 1 januari van dit jaar is Bandsma na 35 jaar gestopt met het draaien van piketdiensten. "Dat is een flinke opluchting. Het is tijd voor een jongere generatie. Ik kan nu ook rustig slapen, hoef niet constant op scherp te staan. Ik fungeer nog wel als klankbord voor de burgemeesters in de regio, dus die kunnen altijd bellen. Ik heb nu ook de tijd om een keer rustig te gaan fietsen als ik daar zin in heb."

Uit de krant