De Horsa Glider gaat op transport naar Oorlogsmuseum Overloon.
De Horsa Glider gaat op transport naar Oorlogsmuseum Overloon. Foto: Persfoto

Horsa Glider op transport naar Overloon

Algemeen

Het houten zweefvliegtuig dat de afgelopen weken vele duizenden bezoekers trok in Oosterbeek tijdens de herdenkingen van Market Garden, gaat maandag op transport naar zijn eindbestemming: Oorlogsmuseum Overloon.

Deze zogenoemde Horsa Glider is een replica van de toestellen die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden ingezet. Bijzonder aan dit toestel is dat er originele onderdelen gebruikt zijn om het compleet te maken. Over de hele wereld zijn er maar twee van deze exemplaren. Het toestel komt van een RAF-basis in de buurt van Birmingham. Daar heeft het toestel lange tijd in een hangar gestaan, maar krijgt nu, na restauratie, een plek in Oorlogsmuseum Overloon.

Tot aan 1946 zijn er ongeveer vierduizend Horsa Gliders geproduceerd. Geen van deze toestellen is bewaard gebleven. Vandaar dat deze exacte replica met originele onderdelen een zeer bijzondere aanwinst is voor het museum. De Horsa is twintig meter lang en heeft een spanwijdte van maar liefst 27 meter. De afgelopen dagen is in Oosterbeek met man en macht gewerkt om het zweefvliegtuig te demonteren voor zijn reis naar Overloon. 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in november 1942 voor het eerst gebruikgemaakt van Horsa-zweefvliegtuigen in Noorwegen. Later kwamen ze ook tot inzet bij de invasie van Sicilië, tijdens D-Day, tijdens Operatie Market Garden met landingszones in en rondom Wolfheze en Nijmegen en ook bij Operatie Varsity. Deze toestellen werden niet alleen gebruikt om luchtlandingstroepen te vervoeren, maar onder meer ook voor transportmiddelen (jeeps, aanhangers, fietsen en motorfietsen) en kanonnen. Met de komst van deze houten zweefvliegtuigen konden troepen dicht bij hun doel landen.


De Horsa Glider tijdens tentoonstelling  in Oosterbeek.

Uit de krant