Directrice Petra Janssen vult de verhuisdozen samen met enkele leerlingen. Foto: Rikus ten Brücke
Directrice Petra Janssen vult de verhuisdozen samen met enkele leerlingen. Foto: Rikus ten Brücke

Verhuizing montessorischool

Algemeen

Op het moment dat u dit leest, hebben de laatste lesuren op de oude Montessorischool Venray plaatsgevonden. Aanstaande dinsdag, 22 januari, is de eerste lesdag in het nieuwe gebouw enkele meters verderop.

Door Dennis Stiphout

Kinderen rennen over het schoolplein, docenten begeleiden hun leerlingen individueel en in groepjes en in alle klassen heerst rust. De vele verhuisdozen die links en rechts in en buiten de lokalen staan, verraden dat het schoolgebouw binnenkort wordt verlaten. Alhoewel, schoolgebouw... In feite zijn het vier woningen naast elkaar. "Het straalt niet echt een schoolgebouw uit", vindt ook directrice Petra Janssen. Toch valt de gezellige sfeer direct op. "We krijgen er veel voor terug, maar een bepaalde huiselijke sfeer zullen we in het begin echt wel missen in het nieuwe schoolgebouw." Dat laatste is momenteel van ondergeschikt belang, want het wachten op de verhuizing heeft inmiddels lang genoeg geduurd. "De wens om te verhuizen ligt er al jaren", aldus Janssen. "Kinderen zitten, vooral op de bovenverdieping, toch op een soort eilandje. Als ze naar buiten kijken, zien ze geen andere kinderen." Dat is vanaf komende dinsdag wel anders. Het nieuwe gebouw biedt plaats aan negen lokalen, die alle op de begane grond liggen. Het biedt een paar grote voordelen. "Kinderen zullen elkaar veel meer ontmoeten. Nu hebben we vier verschillende ingangen, straks komt iedereen door één deur naar binnen. Het gevoel van saamhorigheid hebben we nu ook wel, maar dat moeten we wel creëren door dingen bewust te organiseren. Die noodzaak is er straks niet meer", aldus de directrice.

Een ander voordeel zit 'm in de lokalen zelf. Janssen: "De lokalen zijn groter, dat biedt veel meer mogelijkheden en ruimte." Die ruimte is letterlijk en figuurlijk nodig binnen het onderwijs. Kinderen werken er namelijk veelal zelfstandig, op hun eigen niveau en gebruiken veel verschillende materialen. Janssen legt het concept uit: "Elk kind werkt op zijn eigen tempo en niveau en ze kiezen eigen werk op basis van interesse en motivatie. Het is de leerkracht die de grenzen bepaalt waarbinnen de kinderen mogen kiezen. Het is aan het kind om te bepalen of het iets kan of niet. Verder zitten we met drie jaargroepen in één klas. Dat is bewust, omdat we het belangrijk vinden dat kinderen van én met elkaar leren. Als kinderen thuis de oudste zijn, zijn ze hier ook een keer de jongste."

In het eerste jaar telde de school achttien leerlingen, inmiddels zijn dat er 141. De montessorischool in Venray is één van de vier scholen in Zuidoost-Nederland. De leerlingen komen derhalve uit een gebied dat loopt van Beugen tot en met Leunen, ongeveer een derde komt uit Landweert, de Venrayse wijk waarin de school ligt. Alhoewel het montessori-onderwijs een eigen manier van werken heeft, benadrukt Janssen dat de school er voor álle leerlingen is. "Het klopt dat kinderen die zelfstandig zijn het hier goed doen, maar kinderen die dat niet hebben kunnen we ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs ook veel leren. Ook voor hen kunnen we een goede school kunnen zijn." De verhuizing vindt voor het weekend plaats, waarna de leraren de school op maandag inrichten. Dinsdag is de eerste lesdag in het nieuwe gebouw.

Uit de krant