Afbeelding

Lezing over Maaslijn Nijmegen - Blerick

Kunst en Cultuur

De Geschiedkundige Kring Venray houdt op maandagavond 15 oktober in Beukenrode de lezing Maaslijn Nijmegen - Blerick. De lezing wordt verzorgd door Rob Jansen. De Maaslijn (Nijmegen-Blerick) werd in 1883 geopend en het doel was om een verbinding te maken tussen de spoorwegnetten die zich ontwikkelden ten noorden en ten zuiden van de grote rivieren. De ontsluiting van de regio speelde slechts een nevenrol. Het feit dat de dorpen langs het tracé met elkaar waren verbonden door koetsdiensten over erbarmelijke wegen en onbetrouwbare bootverbindingen telde niet mee. Het devies was: zo snel mogelijk van Noord naar Zuid door een dun bevolkte streek. Daardoor werd het tracé in rechte lijnen gepland. Daarom ligt de lijn zo ver van de oorspronkelijke kernen van onder meer Vierlingsbeek en Boxmeer. De positie van het station Venray (Oostrum) is gevolg van een politiek steekspel tijdens de planning van het tracé. De gemeenten Venray en Horst wilden de Maaslijn bij Horst laten aansluiten op het reeds bestaande spoorwegnet. Het Venrayse station zou daarmee in het dorp zelf komen te liggen, ter hoogte van de huidige Kolkweg. Maar een zware lobby van de gemeente Venlo voorkwam dit, waardoor het station in Oostrum kwam te liggen. Bij de planning was reeds twijfel over het nut van deze (derde) noord-zuid verbinding. Daarom werd de aanleg zo goedkoop mogelijk uitgevoerd: enkelsporig, voor een bedrag van een miljoen gulden. Deze 'stiefkindpositie' heeft de Maaslijn tot in deze tijd behouden. De basisinfrastructuur is niet meegegroeid met zijn tijd, onderhoud en technische voorzieningen uitgezonderd. Toen het kolentransport begin jaren '70 wegviel, bleef niets over van het oorspronkelijke 'verbindingsbelang' als Noord-Zuid route. Dat gold eerder al voor het personenvervoer, want in de jaren '50 verdween de laatste interregionale personentrein (Roermond-Venlo-Nijmegen-Arnhem-Enschede). Wat overbleef was een rol als regionale forensenlijn, alhoewel de Maaslijn nooit is gebouwd, of aangepast, voor de eisen van het forensenvervoer van vandaag de dag. Zoals gebruikelijk is de lezing ook voor belangstellende niet-leden toegankelijk. Foto: Het station in Oirlo in 1928 met stationschef Kuijlaers en vrouw en zoon.

Uit de krant