Eerlijk Venray wijst kritiek van de hand
Venray | De negen moties die Eerlijk Venray tijdens de laatste raadsvergadering indienden, oogsten maandag kritiek bij het overleg tussen de fractieleiders en de burgemeester.
Door Henk Baltussen
Ruud Janssen (VVD) wil de stroom aan moties inperken om ellenlange vergaderingen in de toekomst te voorkomen. Ook Mees Hillenbrink (Venray Lokaal) hoopt dat Eerlijk Venray zichzelf tijdens de behandeling van de kadernota begin juli beperkingen oplegt. "Anders hebben we aan een week vergaderen nog niet genoeg." Henk Bisschops (PRO, voorheen GroenLinks-PvdA) rekende voor dat de behandeling van een motie gemiddeld een half uur in beslag neemt. "Voor acht moties ben je zomaar vier uur kwijt. Aan de andere kant moet iedereen de kans krijgen moties in te dienen." Burgemeester Uitdehaag snapt de frustraties. "Maar we kunnen niets anders doen dan ze agenderen. Ik zie geen gronden ze tegen te houden. Aan de andere kant moet het wel bestuurbaar en behapbaar blijven."
Eerlijk Venray-raadslid Ricardo Sousa-Hendriks, die maandag niet bij het overleg aanwezig was, begrijpt dat een groter aantal moties extra tijd vraagt van raad en organisatie. "Tegelijkertijd ben ik de politiek niet ingegaan om vrienden te maken, maar om veranderingen mogelijk te maken. Onder andere moties zijn daar nu eenmaal voor.
Ik heb geen 'motiedrang', maar een veranderingsdrang. Om verbeteringen te realiseren voor de mensen van Venray. Wat mij betreft had de discussie dan ook vooral moeten gaan over de inhoud van de voorstellen en niet over het aantal ervan. Het beperken van een democratisch recht van een raadslid door diens moties te beperken, ondermijnt juist de democratie. Wat betreft de negen moties die ik tijdens de vorige raadsvergadering had ingediend; ik was mij vooraf ervan bewust dat deze vanwege de volle agenda niet allemaal behandeld zouden worden." Komend weekeinde heeft het gemeentebestuur een heisessie. Dan komt onder andere ook de motiegolf van Eerlijk Venray aan bod.