
Inspiratiefestival Versterken Omgeving Venray
Venray | Schouwburg Venray kwam onlangs tot leven tijden het Inspiratiefestival Versterken Omgeving Venray. Een middag vol inspiratie, ontmoeting en nieuwe ideeën in, natuurlijk, een bruisend festivalsfeertje. Inwoners, partners en professionals kwamen samen om te leren en te delen. Maar vooral: om samen verder te bouwen aan een fijne leefomgeving voor iedereen.
Met Versterken Omgeving werken we in Venray aan een gezonde, veilige en positieve leefomgeving. Dat doen we door te kijken naar vier belangrijke onderdelen van het dagelijks leven: het sociaal netwerk, vrije tijd, de plekken waar we komen (zoals school en werk) én de fysieke leefomgeving.
Het doel is dat inwoners zich goed voelen en elkaar weten te vinden, om zo prettig samen te leven. Een kernteam van de gemeente Venray, Synthese, MEE de Meent Groep, GGD en Vincent van Gogh coördineert het proces. Daarnaast werken veel inwoners en partners uit welzijn, zorg, onderwijs, sport, veiligheid, ruimtelijke ontwikkeling en kinderopvang mee. Die brede samenwerking stond centraal.
De middag begon met een interessante bijdrage van schrijver Vincent Luyendijk. Hij nam de deelnemers mee in de visie uit zijn boek ‘De fijne stad’. Hoe ziet een leefomgeving eruit waarin mensen zich prettig voelen? En welke keuzes maken het verschil?
Volgens Luyendijk draait het allemaal om het versterken van wat al goed gaat. Investeer in fijne plekken, meer groen en ruimte voor ontmoeting. En kijk naar de maatschappelijke waarde van elke plek. Niet op de korte termijn, maar juist ook voor de toekomst. Deze inzichten vormden een mooie basis voor de rest van de dag: samen nadenken over wat dit betekent voor Venray.
Na de gezamenlijke aftrap verdeelden de festivalgangers zich over verschillende workshops. Van generatie Z tot straatcultuur en van een snelcursus geluk tot de podcast Bezopen. Tussendoor was er volop ruimte voor ontmoeting en verbinding. Onder het genot van een hapje en drankje ontstonden mooie gesprekken en werden ideeën uitgewisseld.
Een vast én geliefd onderdeel van het festival is de veiling. Net als bij de vorige editie werd deze enthousiast gepresenteerd door veilingmeester Marcel Stevens. De werkgroepen brachten een breed scala aan ideeën en oproepen in. Van een Do It Yourself-straatpraatpakket tot locaties voor thema-avonden over bijvoorbeeld mentale gezondheid. Van de zoektocht naar een kartrekker voor de werkgroep groen tot deelnemers voor de cursus Teken je Mee. De veiling zorgde voor nieuwe verbindingen en concrete stappen vooruit.
Aan het einde van de dag sloot kersvers wethouder Lisanne Wisgerhof af. Zij benadrukte hoe belangrijk het is dat we dit samen blijven doen: “In Venray zit zoveel betrokkenheid en energie. Door dat te verbinden en in beweging te komen, maken we het verschil voor onze inwoners. Door samen te blijven kijken, leren en doen, maken we Venray nóg sterker en fijner om in te leven!”
Want: er is meer. Het inspiratiefestival was een leerzame middag die we meenemen in ons dagelijks werk en leven. Daarom staat de volgende editie al gepland op donderdag 29 oktober. Wil je op de hoogte blijven en de volgende keer ook aanwezig zijn? Meld je aan voor de nieuwsbrief Versterken Omgeving.
