Wordt het na 2028 een permanent AZC of verlenging noodopvang?

VENRAY | Het college van burgemeester en wethouders van Venray wil de evenementenhal in Oostrum langer open houden als noodopvang voor asielzoekers. Maar wil de gemeenteraad dat ook? Afgaande op de commissiebijeenkomst van vorige week woensdag, voorafgaand aan de raad van dinsdag 30 juni, zal dat geen problemen opleveren. Maar wat gebeurt er vanaf 2028 als de noodopvang sluit? Dat blijkt voor de meeste partijen een veel groter vraagstuk. De vraag is opportuun of de gemeente Venray in 2028 een permanent asielzoekerscentrum opent of dat de Oostrumse noodopvang voor nog eens een paar jaar wordt verlengd? 


Oktober 2021 opende de noodopvang aan De Voorde in Oostrum voor het eerst de deuren voor vluchtelingen, halverwege 2023 sloot de opvanglocatie. Bijna anderhalf jaar later, op 10 december 2024, werd de evenementenhal voor de tweede keer in gebruik genomen als een tijdelijke azc-locatie. Vanwege de aanhoudende druk op de asielopvang in Nederland, wil het college de noodopvang waar 360 vluchtelingen onderdak hebben, met twee jaar verlengen, tot en met 31 december 2028. Daarmee voldoet Venray aan de wettelijke verplichtingen uit de Spreidingswet. Dat liet het ministerie van Asiel en Migratie het college per brief weten.

Burgemeester Michiel Uitdehaag: "De situatie in Nederland vraagt om opvangplekken. Wij nemen daarin onze verantwoordelijkheid en blijven die nemen, ook in relatie tot de Spreidingswet." 


Goede basis 

Uitdehaag stelt dat in Oostrum samen met omwonenden, vrijwilligers, gemeente en het  Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) een goede basis is opgebouwd. "Die willen we behouden en verder versterken. Ik ben trots op de mensen die zich inzetten voor de opvang en het verloop hiervan." 

Vorige week spraken de fracties zich uit over het voortzetten van de noodopvang. En hoe moet het verder na 2028 met de opvang van vluchtelingen in Venray? De nieuwe coalitie (CDA, Venray Lokaal, D66 en VVD) gaf in haar programma alvast een schot voor de boeg: 'Stoppen met het onderzoek naar een regulier asielzoekerscentrum in Venray en de huidige noodopvang weer met minimaal twee jaar verlengen.' 

Venray Lokaal steunt volgens fractieleider Mees Hillenbrink de verlenging: "Tijdens ons werkbezoek aan de noodopvang viel het op hoe gemoedelijk het daar was, dat er veel bewoners aan het werk waren. Daarbij voldoet Venray aan de Spreidingswet. Dat doet Venray na 2028 niet meer als de opvang sluit. Daarom overweegt Venray Lokaal een motie om ook na 2028 de noodopvang in stand te houden."


35 nationaliteiten

Coalitiegenoot CDA sluit zich bij monde van Guus Reintjes daarbij aan: "Er zitten daar 35 nationaliteiten bij elkaar. Da's mooi om te zien. Daarbij lopen de samenwerkingen tussen de verschillende partijen die de opvcang in stand houden constructief. Soms gebeurt er wel eens wat, maar dat is overal waar mensen zijn het geval. Wij kunnen ons de motie van Venray Lokaal ontzettend goed voorstellen." 

Mede-coalitiegenoot D66, met Stef Smits als partijleider, sprak zich niet met zoveel woorden uit voor verlenging van de noodopvang na 2028. "Het bezoek aan de opvang in Oostrum maakte indruk. We voldoen aan de maatschappelijke en menselijke plicht en aan de Spreidingswet. In Oostrum werkt de noodopvang. Ook met dank aan de Venrayse ondernemers die vluchtelingen aan werk helpen." In het verleden sprak D66 zich uit voor een permanent azc in Venray. Daarover zweeg Smits vorige week. 


Coffeeshops

VVD is als vierde coalitiepartner duidelijker. "De noodopvang functioneert naar behoren, er is draagvlak, we voldoen aan de regels en moeten dat blijven doen", aldus commissielid Richard Bruins. "Na 2028 willen we hiermee doorgaan. Een eventuele motie die daartoe oproept steunen we." 

De BBB, die voor het eerst aan de Venrayse raadsverkiezingen deelnam en direct drie zetels won, heeft de meeste kritiek op continueren van de Oostrumse noodopvang. "We hebben hier al zoveel", maakte commissielid Leo Philipsen duidelijk. "Zoals de Rooyse Wissel, coffeeshops en enkele duizenden arbeidsmgranten. Venray doet al genoeg. Er zou veel meer naar maatwerk per gemeente moeten worden gekeken. Wat ons betreft mag de noodopvang nog maximaal twee jaar blijven bestaan, daarna afbouwen." De Spreidingswet werkt volgens Philipsen niet. "Mensen die vluchten voor oorlog verdienen een veilige plek", stelde Karin Hoedemaekers (PRO, voorheen GroenLinks-PvdA). "Wij stemmen in met verlengen van de noodopvang, ondanks alle beperkingen. Want honderden mensen die slapen in een grote zaal zonder privacy, dergelijke omstandigheden mogen nooit normaal worden gevonden. Hoe verder in 2028? Er ligt een uitwerking van een motie bij het college voor een permanent azc." 


Doorstroom 

Ook de SP is voorstander van een structurele opvang met betere omstandigheden dan nu in de evenementenhal het geval is. "Opvang is een kwestie van menselijkheid", betoogde Hans Evers. Daarom pleitte hij voor een kleinschalige opvang van vluchtelingen na 2028 op enkele locaties in Venray. 

Samenwerking Venray twijfelde of de Venrayse noodopvang aan de Spreidingswet voldoet. Dat dat wel het geval is, zoals de burgemeester aangaf, overtuigde commissielid Peter Custers niet. Daarbij vindt hij het geen ideale omstandigheden. "De doorstroom is laag, zeer laag. In het uiterste geval zitten mensen daar vier jaar. Beter is als Venray een eigen azc gaat inrichten."

Eerlijk Venray met Ricardo Sousa-Hendriks als woordvoerder vindt het onbegrijpelijk dat de bewoners van de noodopvang niet bij de evaluatie zijn betrokken. "We moeten gaan kijken voor structurele opvang in Venray."