Afbeelding

Gedeputeerde verkent Maaslijn

Venray

Gedeputeerde Patrick van der Broeck reed maandag met de trein van Venray naar Nijmegen om van daaruit het hele traject tot Roermond af te reizen. 'Het is goed om zelf mee te rijden, nu maak je eens mee waar je het over hebt.

Van der Broeck maakt zich namens de provincie sterk voor een opwaardering van het traject Roermond €“ Nijmegen, de zogeheten Maaslijn.'Deze treinverbinding vervoert de afgelopen jaren steeds meer reizigers. De lijn is zo succesvol dat dit wel eens problemen geeft, met name in de ochtendspits. Ik zeg: laten we in dit succes een kans zien om de lijn op te waarderen naar dubbel spoor en elektrificatie. Alle inzet is erop gericht om tot sluitende afspraken te komen hierover. Dat alle partijen, waaronder drie provincies, het Rijk en spoorbeheerder Prorail zeggen: dit gaan we realiseren en zo gaan we het doen. Het is dan ook prettig dat vandaag ook wethouder Baudet uit Cuijk en wethouder Ronnes uit Boxmeer meereden. Zo deel je samen de ervaring. De gedeputeerde reisde tijdens de maandagochtendspits van Venray naar Nijmegen. Dit is het drukste deel van de lijn, met name door een groot aanbod van studenten op weg naar Nijmegen. Veolia zet tijdens de ochtendspits tussen Cuijk en Nijmegen meer treinen in, zodat er ongeveer eens in de tien minuten een trein rijdt. Van der Broeck: 'Dat lijkt meer op een metrodienst dan een treindienst. Je hoeft nooit lang te wachten op een volgende trein. Dat het desondanks druk blijft, is logisch, dat geldt in heel Nederland voor de ochtendspits. Vanaf Nijmegen reed de Oirlonaar het hele traject af van de Maaslijn. Vanuit de cabine van de machinist kreeg hij toelichting op punten die moeten worden aangepakt wanneer je de lijn wilt verdubbelen en elektrificeren. 'Daarin liggen ook kansen, vindt de gedeputeerde. 'Als je aan de slag gaat, kun je meteen de punten aanpakken die nu al als vervelend worden ervaren. Daarbij heb je niet alleen oog voor het vervoer, maar ook voor leefbaarheid. Daarbij kun je denken aan maatregelen als geluidschermen en ongelijkvloerse kruisingen. Foto: Lotte Kamphuis.

Uit de krant