Afbeelding
Foto: Willem Menting

Prorail: maatregelen tegen hitte

Nieuws

ProRail neemt de komende dagen extra maatregelen om storingen op het spoor zo snel mogelijk te repareren. ProRail en aannemers voeren verder extra controles uit op het spoor vanwege de hitte die kan zorgen voor extra storingen.

ProRail en de onderhoudsaannemers zijn nu extra alert op de effecten van de hitte op het spoor. Omdat er een verhoogd risico is op storingen zetten de aannemers extra storingsploegen paraat. Bij temperaturen van meer dan 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden heet worden. In deze warmte zet staal uit. Een stuk spoor van 30 meter kan wel een centimeter langer worden. En omdat het spoor zo strak ligt als 'een gespannen elastiekje', kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd.

Om dat tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail en de aannemers voortdurend de ligging van het risico. Bij het stilvallen van treinen kan het voorkomen dat de airco uitvalt. ProRail is verantwoordelijk voor het veilig evacueren van reizigers in gestrande treinen. Omdat een trein in de volle zon – zonder airco – snel warm kan worden, zal ProRail Incidentenbestrijding met blauw zwaailicht en sirene rijden om zo snel mogelijk bij een stilgevallen trein aanwezig te kunnen zijn. Reizigers mogen namelijk nooit zelf uit een trein stappen in verband met onder andere aanrijd- en elektrocutiegevaar. Op strategische plaatsen in het land staat ProRail Incidentenbestrijding klaar met extra personeel en water voor treinreizigers. Bij een storing zullen deze 'waterwagens' ook gaan rijden om reizigers in een gestrande trein een flesje aan te kunnen bieden.

Uit de krant