Column Marit: Eindelijk, de leerling centraal!

Column

Hé, nieuws over mijn oude middelbare school! Wat lees ik? Het Raayland College gaat onderwijsvernieuwing doorvoeren. In het bericht staat dat met het afscheid van de drie huidige directeuren, het Raayland College 'de leerling meer centraal gaat zetten'. Eehh, beste Raayland, wat precies heeft daarvoor centraal gestaan dan? De prullenbakken? De scheikundeproefjes? Is het niet altijd al de bedoeling dat een school de leerling centraal zet? Daar is een school voor opgericht, toch? Het zou hetzelfde zijn als bij een trouwambtenaar bij een bruiloft zegt dat bij dit huwelijk het bruidspaar meer centraal wordt gezet. No shit, Sherlock. Goed, natuurlijk snap ik wel een beetje wat ze hiermee bedoelen. En op zich is er niets mis mee. Het Raayland College wil onderwijs op maat bieden zodat leerlingen individueel 'volledig tot bloei' kan komen. Maar waarom moet dat allemaal met zo'n vage termen? 'Anne, tijdens dit mentorgesprek wil ik het even met je hebben over het volgende. Voel jij je volledig tot bloei komen hier op het Raayland College? 'Maar meneer, ik ben geen plant. In mijn tijd (jeetje, wat klink ik nu oud) stond de leerling blijkbaar nog niet centraal, maar ik moet zeggen dat ik een prima tijd heb gehad op deze school. En weet je waar ik veel van heb geleerd in die zes jaar? Nevenactiviteiten. Zoals een uitwisseling naar Italië, een uitstapje naar het Boijmans van Beuningen met een tekenleraar die zeer passievol over kunst kon praten (bedankt, meneer Vissers) of het meedoen aan de Traay Out. Daar heb ik mijzelf op sociaal en intellectueel vlak nog veel meer ontwikkeld, dan in een achtste uur wiskunde. En daarbij hoefde ik geen specifiek onderwijs op maat, of dat ik constant als individu werd behandeld. Nee, op de middelbare school was ik op zoek naar wie ik precies was. Dat leerde ik niet door een op maat behandelpakket van boven, maar door mijn medeleerlingen.

Uit de krant