Een trein van vervoerder Arriva op de Maaslijn bij Smakt.
Een trein van vervoerder Arriva op de Maaslijn bij Smakt. Foto: Antoon Jeuken

Renovatie Maaslijn weer opgeschort

Algemeen Holthees Smakt

Limburg verzet zich tegen nog verdere vertraging van de renovatie van de Maaslijn. De Arbeidsinspectie verbood onlangs het gebruik van stenen met het kankerverwekkende kwartsstof tussen spoorrails. ProRail heeft te weinig kwartsloze stenen, meldt de spoorwegbeheerder.

En wat er al is, wil het bedrijf gebruiken voor onderhoud, niet voor de vernieuwing van spoorlijnen, zoals de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen met een station in Oostrum. Limburg verzet zich tegen nog verdere vertraging van de renovatie van de Maaslijn, melden de GPD-kranten. De provincie is eindverantwoordelijk als concessieverlener voor de Maaslijn.

Gedeputeerde Staten van Limburg laat in een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat weten de vertraging ‘onbegrijpelijk’ te vinden. ‘Hoe kan een kwestie die al jaren speelt, plots uitgroeien tot een majeur risico voor belangrijke projecten zoals de Maaslijn. De kwartsstofkwestie is voor ProRail immers geen nieuw dossier’, schrijft GS. 

Volgens de laatste prognose van ProRail zou de Maaslijn in 2027 geëlektrificeerd en op een deel van het traject tussen Nijmegen en Roermond verdubbeld moeten zijn. Die prognose is van vóór het verbod van de Arbeidsinspectie. De kosten lopen almaar op en worden inmiddels geraamd op 300 tot 400 miljoen.

Uit de krant