Ook horecazaken in de gemeente Venray zijn sinds maandag verplicht om hun gasten te vragen naar hun persoonsgegeven.
Ook horecazaken in de gemeente Venray zijn sinds maandag verplicht om hun gasten te vragen naar hun persoonsgegeven. Archieffoto Peel en Maas

Horeca vraagt naar gegevens

Algemeen

Sinds afgelopen maandag zijn ook alle horecazaken in de gemeente Venray verplicht om hun gasten te vragen naar hun persoonsgegevens. Gasten laten bijvoorbeeld hun naam en telefoonnummer achter. Zo kan de GGD contact leggen als dat nodig is.


“Het is een kleine handeling, maar erg gastvrij is het niet”, vertelt Gijs Schapendonk als voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Venray. “De gasten vullen bij ons op het terras hun gegevens in op de speciale applicatie die we hebben laten ontwikkelen. Na twee weken worden deze gegevens weer verwijderd. We gebruiken de persoonsgegevens zelf nergens voor. De gegevens worden alleen gebruikt bij een geval of besmetting van corona.”

De nieuwe maatregel werkt volgens Schapendonk maar mondjesmaat. “Mensen kunnen ook een valse naam opgeven of een verkeerd telefoonnummer noteren. Wij mogen de gegevens niet controleren op juistheid en als een gast geen gegevens wil achterlaten, dan mogen wij die ook niet weigeren. Het is vervelend dat wij weer worden aangesproken, terwijl we in Venray goed bezig zijn.”

Uit de krant