Afbeelding
Foto: Advertorial

Advertorial: Wat je van ver haalt is interessant, maar producten van thuis smaken vaak het best

Advertorial

Het is een bekend fenomeen dat, wanneer je ergens ter wereld op bezoek bent, je altijd de lokale producten wilt proeven. Spullen die ter plaatse gemaakt zijn, vinden we interessant. In eigen land kan dat ook. We doen gewoon even een rondje langs een aantal provincies en gaan ook wereldwijd. 

Vlaai, asperges, stroop, knapkoek. Typisch Limburgs. Wie van deze provincie houdt, zal dat beamen. Maar hoe zit dat eigenlijk met al die noordelijker provincies? Wat is typisch Fries? Dat zijn in ieder geval suikerbrood, dumpkes, Beerenburg en nagelkaas. Gronings is de mosterd en Utrechts zijn de spritsen en vijfschaft, bestaande uit wortel, aardappel, ui, bruine bonen en appels. 

Zo af en toe laat je alle internationale trends aan je voorbijgaan en kies je voor het meest lokale wat er is. En dat voelt voor veel mensen als ‘thuis’. Daarentegen kunnen we niet zonder onze hang naar ‘ver weg’ en ‘wat je van ver haalt…’. 

Hollandse producten als stroopwafels of de Hollandse Gazelle-fiets voelen goed, maar een tas die is geïnspireerd op de indianencultuur in Amerika spreekt ons ook tot de verbeelding. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. 

Het gaat niet altijd om eten dus. Ook lokale producten vinden we vaak aantrekkelijk omdat het iets zegt over de levenswijze van de mensen daar, over hun creativiteit en hun skills. Op die manier kunnen we elkaar weer inspireren. 

De wereld is voor de bedenker van Micmacbags als een dorp:
Neem nu het merk Micmac.  Micmacbags   worden geproduceerd in India en volgens de Amerikaanse bedenker van deze tassen is de wereld voor hem als een dorp. De designers van Micmacbags reizen inmiddels de wereld over op zoek naar inspiratie voor hun bijzondere tassen. Waardoor iedere tas een eigen verhaal krijgt. Net zo’n verhaal als bij onze vlaaien hoort.

Hetzelfde geldt voor de  Calvin Klein-tas  , een merk dat de hele wereld over gaat en daarmee op iedere plek een thuis krijgt. We denken bij een Calvin Klein-product niet meer in ‘Amerika’ of welk land dan ook. We halen het naar ons toe en die laptoprugzak voelt als van jezelf. 

Al met al is er ergens een balans te vinden tussen producten van thuis en producten van ver. Beide zijn interessant en maken onze keuze ruim en luxe. 

INGEZONDEN MEDEDELING laptoprugzak

Uit de krant