Afbeelding
Archief Peel en Maas

Gemeente Venray start proef met live chat

Algemeen

De gemeente Venray start op maandag 3 februari met het aanbieden van live chat op de website www.venray.nl. Via deze chat kunnen inwoners live hulp krijgen van een medewerker van de gemeente op het moment dat ze de website bezoeken en er zelf niet uitkomen. Dit kan iedere werkdag tussen 9.00 en 13.00 uur. De proef duurt zes maanden, daarna volgt een evaluatie.

De laatste jaren is het contact tussen de inwoners en de gemeente steeds verder gedigitaliseerd. De website is een van de belangrijkste kanalen om met de gemeente in contact te komen. Steeds meer gemeentelijke producten moeten digitaal worden aangevraagd.

Er bestaat een grote groep mensen die moeite heeft met de digitalisering. Het wegwijs worden op internet is lastig of de digitale vaardigheid is niet voldoende. Deze inwoners hebben wat extra ondersteuning nodig op het moment dat ze de gemeentelijke website bezoeken om bijvoorbeeld een afspraak in te plannen of een product te bestellen. Deze hulp op maat biedt de gemeente vanaf 3 februari iedere werkdag tussen 9.00 en 13.00 uur aan door middel van de live chat. Buiten deze openingstijden is de chat gesloten en het chatvenster niet zichtbaar. De kwaliteit van de chatgesprekken wordt tijdens de proef dagelijks gemeten. Mensen die een vraag via de live chat hebben gesteld, ontvangen via de chat een link naar een vragenlijst met twee korte vragen. Antwoorden zijn anoniem en worden alleen gebruikt om de kwaliteit van de gesprekken via live chat te verbeteren en te evalueren.

Wilt u hulp via live chat? Stap 1: klik op de groene balk met de tekst 'Chat met de gemeente Venray', rechtsonder in het beeldscherm op www.venray.nl. Stap 2: het chatvenster verschijnt in beeld. U kunt nu uw vraag typen.

Uit de krant