Het station in Oostrum.
Het station in Oostrum. Archief Peel en Maas

Maaslijn eind 2024 geëlektrificeerd

Algemeen

De Maaslijn, de regionale spoorlijn tussen Roermond-Venlo-Nijmegen, die dagelijks zo'n 20.000 passagiers vervoert, maakt onderdeel uit van de openbaarvervoerconcessie die Arriva Nederland voor de provincies Limburg en Gelderland uitvoert, gedurende de periode 2016-2031. Het Maaslijnproject wordt uiterlijk eind december 2024 opgeleverd.

Arriva wordt gecompenseerd voor het vier jaar langer moeten doorrijden met de huidige dieseltreinen op de Maaslijn. Dat is donderdag bekendgemaakt. De provincie betaalt vervoerder Arriva 49 miljoen euro compensatie voor de vertraging van de elektrificatie van de Maaslijn. In de concessie is afgesproken dat het project Opwaardering Maaslijn in december 2020 gereed zou zijn. Dit wordt nu december 2024. Door de vertraging krijgt Arriva te maken met hogere kosten. Bijvoorbeeld omdat de huidige dieseltreinen een stuk duurder zijn in onderhoud en brandstofverbruik. Ook moeten de huidige treinen langer geleased worden en kost het later leveren van de bestelde elektrische treinen geld.  Op 7 februari komt de deal tussen provincie en Arriva in het Limburgs Parlement aan de orde. Die moet uiteindelijk groen licht geven.

Gedeputeerde Carla Brugman (Openbaar Vervoer): "In een situatie met zulke grote financiële belangen wilden noch de provincie noch Arriva in de positie komen dat we in lange juridische procedures met elkaar terecht zouden komen. Dat zou zeker ten koste van de reiziger zijn gegaan."  

Uit de krant