Afbeelding

Wensbus in Merselo en Vredepeel

Vredepeel

De dorpen Merselo en Vredepeel hebben sinds woensdag een 'wensbus' op proef. De wensbus is voornamelijk bedoeld om de leefbaarheid in de kleine kernen te behouden. Omdat grote bussen voor kleine kernen niet efficiënt zijn, wil de provincie maatwerk. Dat betekent kleine busjes voor maximaal acht personen waarvan de inzet door de bewoners zélf, afhankelijk van de vraag en behoefte, wordt georganiseerd. Wanneer de wensbus wordt ingezet en waar hij naartoe rijdt, mogen de inwoners in principe zelf bepalen. Gedeputeerde Patrick van der Broeck reed woensdag samen met wethouder Lucien Peeters van de gemeente Venray mee met de allereerste wensbusrit. Van der Broeck legt uit wat de bedoeling is: 'Vraag en aanbod moeten veel meer in overeenstemming zijn. Als er in een kleine dorpskern alleen in de ochtend- en avondspits behoefte is aan een vaste dienstregeling, kan in de periode daartussen het openbaar vervoer zeer flexibel worden ingezet. Dat gaan de bewoners nu zelf inrichten en uitvoeren. Zij coördineren samen de behoefte, regelen een chauffeur en zorgen zo dus zelf voor de lokale mobiliteit. Via de dorpsraden van Merselo en Vredepeel is de wensbus op afroep beschikbaar. Ook op andere plekken in Limburg wordt geëxperimenteerd met de wensbus. Het experiment is tot stand gekomen in samenwerking met Veolia en de Vereniging van Kleine Kernen Limburg (VKKL). Het openbaar vervoer in de provincie gaat een nieuwe concessie tegemoet. Een concessie is een overeenkomst waarmee een overheidsinstantie de gehele (of gedeeltelijke) exploitatie van een economische activiteit, in dit geval openbaar vervoer, aan een derde partij uitbesteedt. De nieuwe concessieperiode in Limburg loopt van 2016 tot 2030. De provincie zet voor deze aanbesteding vooral in op de combinatie van vaste dienstregelingen en maatwerk, zoals de wensbus voor kleine kernen.  

Uit de krant