Wijzigingen in kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Venray

Vanaf 2013 wordt de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen sneller afgehandeld. 65-plussers blijven dezelfde mogelijkheden houden voor kwijtschelding door het aanpassen van de norm. En het college wil vanaf 2013 bij de beoordeling van kwijtschelding rekening houden met de kosten van kinderopvang. Vanaf 1 januari 2013 gaat de gemeente Venray gebruikmaken van het Inlichtingenbureau. Door deze nieuwe werkwijze wordt aan een grote groep belastingplichtigen sneller kwijtschelding verleend, omdat de administratieve procedure vereenvoudigd wordt. Het Inlichtingenbureau helpt gemeenten bij het uitvoeren van een aantal tijdrovende werkzaamheden. Het bureau kan voor de kwijtschelding eenvoudig vaststellen of iemands inkomen en vermogen is veranderd ten opzichte van het voorgaande jaar. Het bureau maakt hierbij gebruik van de gegevens van het UWV, de Belastingdienst en de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Inwoners die in aanmerking komen voor kwijtschelding, krijgen in januari 2013 een brief waarin staat dat ze voor 2013 kwijtschelding krijgen. Zij hoeven dus niets meer in te vullen of in te leveren. Ook stelt het college van B en W aan de gemeenteraad voor om de normbedragen aan te passen voor AOW'ers om te voorkomen dat zij onbedoeld hun kwijtschelding kwijtraken. Door een wetswijziging zouden AOW'ers hun kwijtschelding kwijt kunnen raken, als de norm blijft staan op de bijstandsnorm voor 65-plussers. Door de norm te stellen op de AOW-norm (deze ligt hoger dan de bijstandsnorm), blijft deze groep dezelfde mogelijkheid tot kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen houden. Ten slotte wil het college vanaf 2013 bij de beoordeling van kwijtschelding rekening houden met de kosten van kinderopvang. Dit om ervoor te zorgen dat ouders door de stijging van de kosten van kinderopvang niet nog verder in de financiële problemen komen. De gemeenteraad behandelt dit voorstel en het voorstel over de norm voor 65-plussers op 18 december.  

Uit de krant